فروید یک شهوت پژوهش ژرف اندیش است که می توان او را فیلسوف قوه شهوت دانست.
پژوهش های کمی داریم که وضعیت انسان کوچه و خیابان را مبتنی بر مبانی روان شناسی اسلامی تحلیل کنند و تحلیل هایشان را در مسیری قرار دهند تا بتوان با استفاده از دستاوردهای شان اقدام به پیش بینی و کنترل رفتار همان ادم های روزمره کرد.
سامانه روان شناسی در ایرانِ امروز در بسیاری موارد ناکارآمد است و در برخی موارد دیگر فراتر از ناکارآمدی پیامدهای ویرانگر دارد.
پژوهشگر به تعبیر نیوتن بایستی روی دوش پیشینیان بنشیند تا بتواند افق دورتری را نظاره کند. جهانِ علم، جهان پیوستگی است.
علوم سیستمی از منظر تاریخی چند پدر دارد. هرچند که گویی اول بار برتالانفیِ زیست شناس آن را مطرح کرد ولی برخی جامعه شناسان کلاسیک نیز می توانند مدعی این فرزند کثیرالپدر! باشند.
نظریه پردازی گونه ای از اندیشیدن و فکر کردن است که طبیعتا آنهم فرایندی است در ذهنِ اندیشمند. فرایند نظریه پردازی دقیقا همان فعلی است که نظریه پرداز حین نظریه پردازی اش انجام می دهد.
پلکان معرفتی پدیده ای در جهان اندیشه است، یا بهتر آن است که بگوییم فرایندی در جهان اندیشه است که در طول زمان بارها و بارها رخ داده و هر کسی از آن برداشتی ضمنی دارد.
پلکان معرفتی پدیده ای در جهان اندیشه است، یا بهتر آن است که بگوییم فرایندی است که در طول زمان بارها و بارها رخ داده و هر کسی از آن برداشتی ضمنی دارد.
اگر يك روزى در آيندههاى دور يا نزديك – كه احتمالاً در آيندههاى نزديك، چنين چيزى پيش نمىآيد – احساس بشود كه به جاى نظام رياستى مثلاً نظام پارلمانى مطلوب است – مثل اينكه در بعضى از كشورهاى دنيا معمول است – هيچ اشكالى ندارد
عامل دیگری که تحقق علوم انسانی اسلامی را با مشکل مواجه کرده است در حقیقت یک مسئله عام و فراگیر در تاریخ اندیشه اسلامی است.