
واقعیتدرمانی
اگر گلسر و اخلاف او دست از انکار مهم ترین وجه واقعیت بردارند، همه چیز سر و سامان می گیرد. انسان تنها در یک ارتباط صعودی چنین تجربه ای کسب خواهد کرد و می تواند سلامت روان داشته باشد.
روانشناس و روانشناسی از رگ گردن به ما نزدیکتر شدهاند. خلوت ما، ارتباط زناشویی ما، تعامل و گفتگو با فرزندانمان، روابط کاریمان و تصوری که از خود، دیگران و جهان داریم تحت تاثیر روانشناسی است.
سوال مهم این است آیا روانشناسی میتواند به ما کمک کند؟
اگر گلسر و اخلاف او دست از انکار مهم ترین وجه واقعیت بردارند، همه چیز سر و سامان می گیرد. انسان تنها در یک ارتباط صعودی چنین تجربه ای کسب خواهد کرد و می تواند سلامت روان داشته باشد.
سوال اساسی این است یک انسان خداباور یا جامعه خداباور چه نسبتی با اضطراب مرگ دارد. عزیزانی که از این مفهوم استفاده می کنند تا درد و آلام انسان ایرانی را درمان کنند توجه دارند که زیرپای او را چطور خالی می کنند؟
حیات فکری فروید را می توان به دو دوره مختلف تقسیم کرد، دوره اول یک دوره مقدماتی برای دوره دوم است. هرچند که ریشه های اصلی اندیشه های ساختارشکن فروید در دوره اول جان می گیرد اما فروید دوره اول شباهت چندان به فروید دوره دوم ندارد.
فلذا می توان از دو نوع غضب نام برد: یکی غضب مبتنی بر ناکامی لیبیدو و دو غضبی که خواهان استیلا و برتری بر محیط پیرامون است. غضب تخریب گر و سازنده.
روان شناسی به مثابه یک پدیده تاریخی برخلاف ادعای متفکران پرطمطراقش ضد خودشناسی است. چرا که به انسان اجازه نمی دهد عین الربط بودن و فقر ذاتی خود را بدرستی درک کند فلذا ضد خداشناسی است. روان شناسی به مثابه یک سامانه و سیستم ضد فرهنگ توحیدی است.
سامانه روان شناسی در ایرانِ امروز در بسیاری موارد ناکارآمد است و در برخی موارد دیگر فراتر از ناکارآمدی پیامدهای ویرانگر دارد.